Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29394
Title: | Um relato de experiência de ensino em tempos de pandemia: orações subordinadas adverbiais em turmas do Ensino Médio. |
Other Titles: | A teaching experience report in times of pandemic: adverbial subordinate clauses in high school classes. |
???metadata.dc.creator???: | SILVA, Dannuza Lopes da. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | LIMA ARRAIS., Maria Nazareth de. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | BRITO, Ivaneide Gonçalves de. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | CORREA, Adriana Moreira de Souza. |
Keywords: | Gramática;Ensino Médio;Orações subordinadas adverbiais;Ensino remoto;Língua portuguesa - ensino;Grammar;High school;adverbial subordinate clauses;remote teaching;Portuguese language - teaching |
Issue Date: | 3-Feb-2023 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | SILVA, Dannuza Lopes da. Um relato de experiência de ensino em tempos de pandemia: orações subordinadas adverbiais em turmas do Ensino Médio. 2023. 46f. Monografia (Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2023. |
???metadata.dc.description.resumo???: | Esta pesquisa tem como objetivo geral relatar uma experiência de ensino com as orações subordinadas adverbiais em turmas do Ensino Médio na Escola Cidadã Integral Professor Adalberto de Sousa Oliveira, localizada em Cachoeira dos Índios, no estado da Paraíba. Para isso, discorremos sobre o ensino de gramática no Ensino Médio com ênfase na sintaxe das orações complexas; discutimos sobre as potencialidades e fragilidades do ensino remoto em comparação ao ensino presencial nas aulas de gramática no Ensino Médio; e descrevemos a experiência de ensino em aulas remotas sobre as orações subordinadas. Considerada do tipo ex Post-Facto, esta pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa. Para fundamentar o presente trabalho, utilizamos as concepções teóricas de gramática descritiva para Perini (2005; 2006) e Travaglia (2009); sobre a gramática normativa para Rocha Lima (2001); e sobre gramática internalizada para Antunes (2007). Como resultados, concluímos que o estudo das orações subordinadas adverbiais na modalidade remota sofreu prejuízo, dadas as dificuldades enfrentadas por ausência de recursos tecnológicos mínimos para suprir as necessidades de um ensino remoto. Nesse sentido, as escolas precisam ser melhor assistidas no que diz respeito à formação continuada para os professores, bem como devem estar equipadas para atender à sua comunidade de forma satisfatória, de modo a investir no uso de tecnologias com propósito pedagógico, com o objetivo de auxiliar discentes e docentes no desenvolvimento das suas atividades. |
Abstract: | This research has as the general objective to report a teaching experience with adverbial subordinate clauses of Portuguese language in high school classes at Escola Cidadã Integral Professor Adalberto de Sousa Oliveira which is located in the city of Cachoeira dos Índios, in the state of Paraíba, Brazil. For this, we discuss about the teaching of grammar in high school with emphasis on the syntax of complex sentences; we discussed the strengths and weaknesses of remote education compared to face-to-face education in high school grammar classes; and we describe the experience of teaching in remote classes about subordinate clauses. This research is considered as the ex-Post-Facto type, which presents a qualitative. To base this work, we used the theoretical conceptions of descriptive grammar for Perini (2005; 2006) and Travaglia (2009); on normative grammar for Rocha Lima (2001); and on internalized grammar for Antunes (2007). As results, we conclude that the study of adverbial subordinate clauses of Portuguese language in the remote modality suffered damage, given the difficulties faced by the lack of minimal technological resources to meet the needs of remote education. In this sense, schools need to be better assisted with regard to continuing education for teachers, as well as must be equipped to serve their community satisfactorily, in order to invest in the use of technologies with pedagogical purposes, aiming to help students and teachers in the development of their activities. |
Keywords: | Gramática Ensino Médio Orações subordinadas adverbiais Ensino remoto Língua portuguesa - ensino Grammar High school adverbial subordinate clauses remote teaching Portuguese language - teaching |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Letras - Língua Portuguesa. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29394 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa CFP |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DANNUZA LOPES DA SILVA. MONOGRAFIA LETRAS - LÍNGUA PORTUGUESA. CFP 2023.pdf | Dannuza Lopes da Silva. Monografia Letras - Língua Portuguesa. CFP 2023. | 872.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.