Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42043
Title: | “Sem cores políticas nem religiosas”: o ensino laico no Instituto Pedagógico Campinense (década de 1930). |
Other Titles: | “Without political or religious colors”: secular education at the Instituto Pedagógico Campinense (1930s). |
???metadata.dc.creator???: | COSTA, Alisson Pinheiro. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | NASCIMENTO, Regina Coelli Gomes. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | NASCIMENTO, Pávula Maria Sales. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | SOTO, Hélio Santana Garcia. |
Keywords: | Ensino laico;Instituto Pedagógico Campinense - 1930;Escola Nova;Discurso - ensino laico;Revista Evolução - 1931-1932;Jornal A União - Campina Grande - PB - 1920;Jornal Brasil Novo - Campina Grande - PB - 1931;Jornal Comércio de Campina - Campina Grande - PB - 1932;Jornal Evolução - Campina Grande - PB - 1934;História da educação campinense;Foto - Colégio Imaculada Conceição - Campina Grande - PB - 1930;Secular education;Campina Pedagogical Institute - 1930;New School;Speech - secular education;Evolution Magazine - 1931-1932;A União Newspaper - Campina Grande - PB - 1920;New Brazil Newspaper - Campina Grande - PB - 1931;Campina Commerce Newspaper - Campina Grande - PB - 1932;Evolution Newspaper - Campina Grande - PB - 1934;History of Campina education;Photo - Immaculate Conception School - Campina Grande - PB - 1930 |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | COSTA, Alisson Pinheiro. “Sem cores políticas nem religiosas”: o ensino laico no Instituto Pedagógico Campinense (década de 1930). 2015. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso - Monografia (Curso de Licenciatura em História) - Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2015. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42043 |
???metadata.dc.description.resumo???: | A presente monografia tem como objetivo analisar os discursos sobre o Ensino Laico na cidade de Campina Grande - PB, a partir do Instituto Pedagógico Campinense, fundado em 1919, pelo Tenente Alfredo Dantas, pensando na perspectiva do movimento educacional da Escola Nova. A documentação selecionada no decorrer desta pesquisa consta de Leis; Periódicos, a exemplo da Revista Evolução (1931-1932), produzida pelo Instituto Pedagógico que circulou na cidade entre os anos de 1931 e 1932, abordando assuntos do cotidiano do referido Instituto e da cidade e Jornais, A União (1920), Brasil Novo (1931), Comércio de Campina (1932) e Evolução-Jornai (1934). Para fundamentar nossas discussões dialogamos com os seguintes autores: Ramsés Silva (2006, 2012), a respeito das escolas confessionais e o processo de secularização e laicização da instrução pública; Ranquetat Jr. (2007) e Pe. Leonel Franca (1931) para compreender os pressupostos do ensino laico e religioso no Brasil; Ghiraldelli Jr. (1990) e Mate (2002) para termos uma compreensão sobre o movimento da Escola Nova. Os pressupostos teórico-metodológico apoiou-se nas abordagens de uma Nova História Cultural, pensado por Michel de Certeau (2012) para pensar acerca do cotidiano e também do filósofo francês Michel Foucault (1979, 2009), a partir de suas proposições acerca da análise do discurso. |
Abstract: | This monograph aims to analyze the discourses about the Laic Education at the city of Campina Grande - PB, from the Instituto Pedagógico Campinense, founded in 1919 by the lieutenant Alfredo Dantas, thinking from the perspective of educational movement of Escola Nova. The documentation selected during this study consists of laws; magazines, as Revista Evolução (1931-1932), produced by the Instituto Pedagógico that circulated in the city between the years from 1931 and 1932, addressing, affairs of that everyday from the Instituto and from the city and newspaper, A União (1920), Brasil Novo (1931), Comércio de Campina (1932) and Evolução-Jornal (1934). In support of our discussions we dialogue with the following authors: Ramsés Silva (2006, 2012) about the denominational schools and process of secularization and secularization of public education; Ranquetat Jr. (2007) and Fr. Leonel Franca (1931) to understand the assumptions of secular and religious education in Brazil; Ghiraldelli Jr. (1990) and Mate (2002) to have an understanding of the movement of the Escola Nova. The theoretical and methodological assumptions relied on the approaches of a New Cultural History, thought by Michel de Certeau (2012) to think about the daily life and also the french philosopher Michel Foucault (1979, 2009) from his propositions about discourse analysis. |
Keywords: | Ensino laico Instituto Pedagógico Campinense - 1930 Escola Nova Discurso - ensino laico Revista Evolução - 1931-1932 Jornal A União - Campina Grande - PB - 1920 Jornal Brasil Novo - Campina Grande - PB - 1931 Jornal Comércio de Campina - Campina Grande - PB - 1932 Jornal Evolução - Campina Grande - PB - 1934 História da educação campinense Foto - Colégio Imaculada Conceição - Campina Grande - PB - 1930 Secular education Campina Pedagogical Institute - 1930 New School Speech - secular education Evolution Magazine - 1931-1932 A União Newspaper - Campina Grande - PB - 1920 New Brazil Newspaper - Campina Grande - PB - 1931 Campina Commerce Newspaper - Campina Grande - PB - 1932 Evolution Newspaper - Campina Grande - PB - 1934 History of Campina education Photo - Immaculate Conception School - Campina Grande - PB - 1930 |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | História. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42043 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em História - CH - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ALISSON PINHEIRO COSTA - TCC LIC. HISTÓRIA CH 2015.pdf | Alisson Pinheiro Costa. - TCC Lic. História CH 2015 | 4.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.