Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/41551
Title: | A disciplina de História da educação na formação de professores: contribuições para a atividade docente. |
Other Titles: | The discipline of History of Education in teacher training: contributions to teaching activity. |
???metadata.dc.creator???: | CATARINA, Jhonatas Alves. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | FERNANDES, Hercília Maria. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | SOUSA, Débia Suênia da Silva. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | FERNANDES, Dorgival Gonçalves. |
Keywords: | História da educação;Formação docente;Pedagogia;Atividade docente;Componente curricular;History of education;Teacher training;Pedagogy;Teaching activity;Curriculum component |
Issue Date: | 12-Nov-2024 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | CATARINA, Jhonatas Alves. A disciplina de História da educação na formação de professores: contribuições para a atividade docente. 2024.46f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2024. |
???metadata.dc.description.resumo???: | O trabalho se articula à temática História da Educação e Formação Docente. O estudo propõe uma reflexão sobre a disciplina História da Educação como componente curricular presente na formação de pedagogos, e, em especial, de duas professoras atuantes no Distrito de Canaúna (Ipaumirim-CE). O objetivo geral do trabalho consiste em refletir as contribuições da disciplina História da Educação à atividade docente. A abordagem científica do trabalho se define como qualitativa, envolvendo a pesquisa em campo no locus de investigação e a realização de entrevistas; a revisão bibliográfica; e a pesquisa documental a partir da localização e análise de planos de curso que orientaram a formação de duas professoras atuantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental. O texto monográfico está organizado em Introdução, três seções de natureza teórico-metodológica e analítica, e considerações finais. Com base na investigação de planos de curso e discussões analíticas articuladas às falas das entrevistadas e ao referencial teórico, fez-se possível refletir as contribuições das disciplinas História da Educação I e II à atividade docente, considerando a relevância da disciplina História da Educação, especialmente no sentido de possibilitar a construção de uma base sólida de conhecimentos que colabora para a formação do pensamento crítico e reflexivo, enquanto fundamento teórico e metodológico para que se possa pensar historicamente. |
Abstract: | The work is linked to the theme History of Education and Teacher Training. The study proposes a discussion on the subject History of Education as a curricular component present in the training of pedagogues, and, in particular, of two teachers working in the Canaúna District (Ipaumirim-CE). The general objective of the work is to reflect on the contributions of the subject History of Education to the teaching activity. The scientific approach of the work is defined as qualitative, involving field research in the locus of investigation and the conducting of interviews; bibliographic review; and documentary research based on the location and analysis of course plans that guided the training of two teachers working in the initial years of Elementary School. The monographic text is organized into an Introduction, three sections of a theoretical-methodological and analytical nature, and final considerations. Based on the investigation of course plans and analytical discussions linked to the interviewees' statements and the theoretical framework, it was possible to reflect on the contributions of the disciplines History of Education I and II to teaching activities, considering the relevance of the discipline History of Education, especially in the sense of enabling the construction of a solid knowledge base that contributes to the formation of critical and reflective thinking, as a theoretical and methodological foundation for thinking historically. |
Keywords: | História da educação Formação docente Pedagogia Atividade docente Componente curricular History of education Teacher training Pedagogy Teaching activity Curriculum component |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Educação. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/41551 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
JHONATAS ALVES CATARINA. MONOGRAFIA PEDAGOGIA. CFP 2024.pdf | Jhonatas Alves Catarina. Monografia Pedagogia. CFP 2024. | 2.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.