Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/19979
Title: | A atuação do pedagogo social no centro urbano de cultura, arte, ciências e esportes (CUCA) em Fortaleza-CE. |
Other Titles: | The role of the social pedagogue in the urban center of culture, art, science and sports (CUCA) in Fortaleza-CE. |
???metadata.dc.creator???: | GONÇALVES, Suelânia Estrela. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | AMARAL, Maria Gerlaine Belchior. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | FEITOSA, Belijane Marques. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | CAMPOS, Maria de Lourdes. |
Keywords: | Pedagogia social;Pedagogo;Práticas educativas;Jovens;Vulnerabilidade social;Social pedagogy;Pedagogue;Educational practices;Young;Social vulnerability |
Issue Date: | 30-Sep-2016 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | GONÇALVES, Suelânia Estrela. A atuação do pedagogo social no centro urbano de cultura, arte, ciências e esportes (CUCA) em Fortaleza- CE. 2016. 55f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2016. |
???metadata.dc.description.resumo???: | O presente trabalho tem por objeto de estudo a atuação do pedagogo nos espaços não escolares, tendo por foco a Pedagogia Social e suas contribuições para o campo educativo. O objetivo geral é conhecer as práticas educativas que o pedagogo desenvolve com jovens em situações de vulnerabilidade social no Centro Urbano de Cultura, Arte, Ciências e Esportes (CUCA) em Fortaleza Ce. Objetivos específicos: Caracterizar a Pedagogia Social enquanto uma área de atuação na contemporaneidade; Identificar as especificidades da prática educativa do pedagogo social, e ainda, averiguar como a formação recebida no curso de Pedagogia contribui ou não para o desenvolvimento do trabalho do pedagogo social. Quanto ao percurso metodológico: este se constituiu em duas etapas, a saber: levantamento bibliográfico com aporte teórico Graciani (2014), Ortega e Santiago (2009), Machado (2008), Franco (2008), Cambi (1999), Libâneo (1999), Brzezinski (1996), Brandão (1995), Libâneo (1994), Brasil (1988). A segunda etapa foi realizada a pesquisa de campo. Resultados: A pesquisa revelou que no contexto investigado a pedagoga assume a coordenação geral, diagnostica demandas locais, acompanha, planeja e avalia as práticas educativas realizadas pela equipe multidisciplinar que atende no Instituto. Algo que merece destaque é o acompanhamento dos processos educativos no CUCA. Chama-se de processo porque é feita uma análise dos serviços oferecidos, ou seja, busca se identificar os que estão tendo boa aceitação e aqueles nos quais está havendo evasão, distanciamento por parte do público alvo. Essa avaliação realizada pela pedagoga é fundamental para o bom funcionamento da instituição posto que é a partir dos resultados obtidos que são definidas as ações posteriores a serem executadas. Os dados aqui registrados mostram a relevância do papel do pedagogo para o contexto pesquisado porque compete a este profissional ordenar toda ação que é realizada em prol do atendimento aos jovens em situação de vulnerabilidade social. |
Abstract: | This work has the object of study the role of the pedagogue in nonschool spaces, with the focus on Social Pedagogy and their contributions to the educational field.The overall objective is to know the educational practices that the pedagogue develops with young people in socially vulnerable situations on the Urban Centerof Culture, Art, Science and Sports (CUCA) in FortalezaCe.Specific Objectives: To characterize the Social Pedagogy as an acting area in contemporaneity; Identify the specific characteristics of the educational practice of social pedagogue, and also examine how the education received in the course of Pedagogy contributes or not to the development of the work of social pedagogue.Regarding the methodological approach: this was constituted in two stages, namely: bibliographical survey with theoretical support Graciani (2014), Ortega and Santiago (2009), Machado (2008), Franco (2008), Cambi (1999), Libâneo (1999 ), Brzezinski (1996), Brandão (1995), Libâneo (1994), Brazil (1988).On the second stage was conducted a field research. Results: The survey revealed that in the context investigated the pedagogue assumes the general coordination, diagnoses local demands, monitors, plans and evaluates the educational practices performed by a multidisciplinary team that serves at the Institute.Something worth mentioning is the monitoring of educational processes in CUCA.It is called process because an analysis is made of the services provided, that is, it seeks to identify those that are having good acceptance, and those who has had evasion, distance from the target audience.This assessment by the pedagogue is fundamental to the proper functioning of the institution since it is from the obtained results that the posterior actions to be performed are defined.The data reported here show the importance of the pedagogue's role in the context studied, because is responsibility of that professional ordering every action that is performed for the benefit of serving youth. |
Keywords: | Pedagogia social Pedagogo Práticas educativas Jovens Vulnerabilidade social Social pedagogy Pedagogue Educational practices Young Social vulnerability |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Educação. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/19979 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SUELÂNIA ESTRELA GONÇALVES. MONOGRAFIA PEDAGOGIA. CFP 2016.pdf | Suelânia estrela Gonçalves. Monografia Pedagogia. CFP 2016. | 889.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.