Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/42455
Title: A invisibilização de povos tradicionais e originários da educação intercultural nos currículos da educação básica.
Other Titles: The invisibility of traditional and indigenous peoples in intercultural education in basic education curricula.
???metadata.dc.creator???: SANTOS, Valdiney Gonçalves.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: ROCHA, José Damião Trindade.
???metadata.dc.contributor.referee1???: FERREIRA, Ruhena Kelber Abrão
???metadata.dc.contributor.referee2???: LANO, Marciel Barcelos.
Keywords: Povos tradicionais;Povos originários;Invisibilização - povos tradicionais;Educação intercultural;Educação básica;Lei de Diretrizes e Bases da Educação;Parâmetros Curriculares Nacionais;Base Nacional Comum Curricular;Plano Nacional de Educação,;Multiculturalismo;Interculturalidade;Currículo escolar;Ensino de História da África;Educação escolar quilombola;Educação escolar indígena;Educação das relações étinico raciais;Educação do campo;Melhores quilombolas;Universidade Federal do Tocantins - Dissertação;Traditional Peoples;Indigenous Peoples;Invisibility - Traditional Peoples;Intercultural Education;Basic Education;Law of Guidelines and Bases of Education;National Curricular Parameters;National Common Curricular Base;National Education Plan;Multiculturalism;Interculturality;School Curriculum;Teaching African History;Quilombola School Education;Indigenous School Education;Education on Ethnic-Racial Relations;Rural Education;Best Quilombolas;Federal University of Tocantins - Dissertation
Issue Date: 29-Aug-2022
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: SANTOS, Valdiney Gonçalves. A invisibilização de povos tradicionais e originários da educação intercultural nos currículos da educação básica. 2022. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Tocantins, Palmas - TO - Brasil, 2022.
???metadata.dc.description.resumo???: Este estudo analisa proposições e concepções da educação intercultural nos documentos legais brasileiros, e que invisibilizam sujeitos sociais originários: indígenas, negros e quilombolas. Trabalha com abordagem etnoeducacional e intercultural, considerando-se que nos currículos nacionais e regionais agenciam a cultura hegemônica europeizada. A curricularização da interculturalidade como meio de promoção das culturas tradicionais é emergente e urgente. Desse modo a pesquisa tem como objetivo geral entender a (re)presentação da “educação intercultural” no marco jurídico educacional da educação básica. Seus objetivos específicos são: a) entender conceitos importantes do contexto educacional intercultural, como: cultura, multiculturalismo, interculturalidade e currículo escolar; b) apreender sentidos da “educação intercultural” nos textos legais da educação brasileira. Nossa problemática de pesquisa se delimita na questão: como está (re)presentada a educação intercultural na legislação da educação básica? Partimos da Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB), os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs), o Plano Nacional de Educação (PNE), as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica (DCNG/EB) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Com base na Pesquisa Bibliográfica fazemos uma Revisão Teórica de termos, conceitos e concepções de educação intercultural e na Pesquisa Documental trazemos a “Análise de Conteúdo” das Diretrizes da Educação do Campo, da Educação Escolar Indígena, da Educação Escolar Quilombola e da Educação das Relações Étnico-Raciais para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Nas Considerações Conclusivas sinalizamos o conteúdo da legislação sobre a educação intercultural, entretanto, há poucos currículos implementados em que os povos tradicionais e originários sejam (re)tratados, dado que a perspectiva é de inviabilizá-los.
Abstract: This study analyzes propositions and conceptions of intercultural education in Brazilian legal documents, which make original social subjects invisible: indigenous, blacks and quilombolas. It works with an ethnoeducational and intercultural approach, considering that in the national and regional curricula they mediate the Europeanized hegemonic culture. The curricularization of interculturality as a means of promoting traditional cultures is emerging and urgent. In this way, the research has the general objective of understanding the (re)presentation of “intercultural education” in the educational legal framework of basic education. Its specific objectives are: a) to understand important concepts of the intercultural educational context, such as: culture, multiculturalism, interculturality and school curriculum; b) apprehend meanings of “intercultural education” in the legal texts of Brazilian education. Our research problem is limited to the question: how is intercultural education (re)presented in basic education legislation? We start from the Education Guidelines and Bases Law (LDB), the National Curricular Parameters (PCNs), the National Education Plan (PNE), the General National Curriculum Guidelines for Basic Education (DCNG/EB) and the National Curricular Common Base (BNCC). Based on the Bibliographic Research we carry out a Theoretical Review of terms, concepts and conceptions of intercultural education and in the Documentary Research we bring the "Content Analysis" of the Guidelines for Rural Education, Indigenous School Education, Quilombola School Education and Relationship Education Ethnic-Racial for Teaching Afro-Brazilian and African History and Culture. In the Conclusive Considerations we indicate the content of the legislation on intercultural education, however, there are few curricula implemented in which traditional and indigenous peoples are (re)treated, given that the perspective is to make them unfeasible.
Keywords: Povos tradicionais
Povos originários
Invisibilização - povos tradicionais
Educação intercultural
Educação básica
Lei de Diretrizes e Bases da Educação
Parâmetros Curriculares Nacionais
Base Nacional Comum Curricular
Plano Nacional de Educação,
Multiculturalismo
Interculturalidade
Currículo escolar
Ensino de História da África
Educação escolar quilombola
Educação escolar indígena
Educação das relações étinico raciais
Educação do campo
Melhores quilombolas
Universidade Federal do Tocantins - Dissertação
Traditional Peoples
Indigenous Peoples
Invisibility - Traditional Peoples
Intercultural Education
Basic Education
Law of Guidelines and Bases of Education
National Curricular Parameters
National Common Curricular Base
National Education Plan
Multiculturalism
Interculturality
School Curriculum
Teaching African History
Quilombola School Education
Indigenous School Education
Education on Ethnic-Racial Relations
Rural Education
Best Quilombolas
Federal University of Tocantins - Dissertation
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/42455
Appears in Collections:1 Região Norte do Brasil - Dissertações Educação - Mapa Mulheres Quilombolas nas Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VALDINEY GONÇALVES SANTOS - DISSERTAÇÃO NORTE UFT 1 PPG EDUCAÇÃO 2022.pdfValdiney Gonçalves Santos - Dissertação Norte UFT 1 PPG Educação 20221.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.