Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40092
Title: | Entre versos e berimbaus: a capoeira e o ensino de história afro-brasileira na EMEFM Pe. Simão Fileto em Cubati-PB (2024). |
Other Titles: | Between verses and berimbaus: capoeira and the teaching of Afro-Brazilian history at EMEFM Pe. Simão Fileto in Cubati-PB (2024). |
???metadata.dc.creator???: | PEREIRA, Luiz Maciano Araújo. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | CAVALCANTI, Silede Leila Oliveira. |
Keywords: | Educação Antirracista;História e Cultura Africana e Afro-brasileira;Lei 10.639/03;Ensino de História;Capoeira;Anti-racist Education;African and Afro-Brazilian History and Culture;Law 10.639/03;History Teaching |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | PEREIRA, Luiz Maciano Araújo. Entre versos e berimbaus: a capoeira e o ensino de história afro-brasileira na EMEFM Pe. Simão Fileto em Cubati-PB (2024). 2024. 38 f. Monografia (Licenciatura em História) - Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Humanidades, Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2024. |
???metadata.dc.description.resumo???: | O presente relato de experiência tem como objetivo apresentar e refletir sobre práticas pedagógicas no âmbito do ensino de História realizadas nas turmas de ensino integral da Escola Municipal de Ensino Fundamental Padre Simão Fileto, situada na cidade de Cubati–PB, no ano de 2024, referenciando o histórico do Projeto Cubatiense de Inclusão pela Capoeira e pelas Manifestações Afro-brasileiras e sua contribuição para a inserção da capoeira nas escolas do referido município. A experiência pedagógica se refere às atividades realizadas nas aulas de Capoeira, na disciplina de Cultura e Arte, que envolve a História e a Cultura Africana e Afro-brasileira, desenvolvidas nas turmas 6º ano (A/B), 7º ano(A/B) e 8º ano (A/B). Nesse sentido, no presente relato abordamos qualitativamente as atividades desenvolvidas, com auxílio de uma análise bibliográfica e do método de pesquisa-ação. As fontes utilizadas foram as músicas e as anotações sobre a prática pedagógica. Para fundamentar o trabalho utilizei Bittencourt (2018); Brasil (1988), (1996), (2003); Freire (1996); Campos (2001); Souza (2016); entre outros. |
Abstract: | This experience report aims to present and reflect on pedagogical practices in the context of teaching History carried out in full-time classes at the Padre Simão Fileto Municipal Elementary School, located in the city of Cubati-PB, in the year 2024, referencing the history of the Cubatiense Project of Inclusion through Capoeira and Afro-Brazilian Manifestations and its contribution to the insertion of capoeira in the schools of the aforementioned municipality. The pedagogical experience refers to the activities carried out in Capoeira classes, in the Culture and Art discipline, which involves African and Afro-Brazilian History and Culture, developed in the 6th grade (A/B), 7th grade (A/B) and 8th grade (A/B) classes. In this sense, in this report we qualitatively address the activities developed, with the help of a bibliographical analysis and the action research method. The sources used were the songs and the notes on the pedagogical practice. To support the work I used Bittencourt (2018); Brazil (1988), (1996), (2003); Freire (1996); Campos (2001); Souza (2016); among others. |
Keywords: | Educação Antirracista História e Cultura Africana e Afro-brasileira Lei 10.639/03 Ensino de História Capoeira Anti-racist Education African and Afro-Brazilian History and Culture Law 10.639/03 History Teaching |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | História |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40092 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em História - CH - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LUIZ MACIANO ARAÚJO PEREIRA-MONOGRAFIA-HISTÓRIA-CH (2024).pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.