Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/42642
Title: | Trajetórias educacionais e sentidos do “tornar-se professor/a” para licenciandos da Universidade Estadual da Paraíba – Campus III |
Other Titles: | Educational trajectories and meanings of 'becoming a teacher' for students at the State University of Paraíba - Campus III |
???metadata.dc.creator???: | LINDOLFO, Iarityça da Silva. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | LIRA, André Augusto Diniz. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | SALUSTINO, Dorivaldo Alves. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | MELO, Elda Silva do Nascimento. |
Keywords: | Ensino superior;Classes populares;Trajetórias educacionais;Representações sociais;Identidade Docente;Higher Education;Working- Class Students;Educational Trajectories;Social Representations;Teacher Identity |
Issue Date: | 11-Jul-2025 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | LINDOLFO, Iarityça da Silva. Trajetórias educacionais e sentidos do “tornar-se professor/a” para licenciandos da Universidade Estadual da Paraíba – Campus III. 2025. 245 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2025. |
???metadata.dc.description.resumo???: | Esta dissertação tem como objetivo analisar as trajetórias educacionais e os sentidos atribuídos do tornar-se professor/a para licenciandos das classes populares do Centro de Humanidades da Universidade Estadual da Paraíba – Campus III. A pesquisa possui abordagem qualitativa, como também natureza quantitativa obtidas por meio de questionários. O estudo está fundamentado na Teoria das Representações Sociais de Moscovici (2003) e na perspectiva teórica bourdieusiana (1974), que dão luz à compreensão das construções simbólicas, dos processos representacionais e identitários. A pesquisa teve uma amostra de 95 discentes matriculados nos cursos de licenciatura em Pedagogia, Letras- Português, Letras-Inglês, História e Geografia, buscando compreender as trajetórias escolares e acadêmicas e os sentidos que esses indivíduos atribuem ao “tornar-se professor”. Os resultados indicam que a escolha pela docência está intrinsecamente relacionada às condições socioeconômicas dos licenciandos, a falta de acesso a outras formações acadêmicas e à influência de experiências familiares e escolares. Além disso, observa-se que a decisão pela licenciatura é atravessada por fatores como a proximidade de suas moradias com o Campus da Universidade e a busca por estabilidade profissional e, consequentemente, financeira. Os dados desta pesquisa contribuem para a reflexão sobre a formação docente e os impactos das desigualdades sociais no percurso acadêmico dos licenciandos. Por intermédio das Representações Sociais, foi possível perceber quatro dimensões representacionais sobre o tornar-se “professor/a”: dimensão ético-relacional; dimensão profissional; dimensão epistemopolítica; e a dimensão da conquista pessoal-familiar. Conclui-se que a escolha da docência, para além de uma vocação, está vinculada a um conjunto de fatores estruturais e subjetivos que moldam as possibilidades educacionais e profissionais dos estudantes. A pesquisa ainda evidencia a necessidade de políticas educacionais que ampliem o acesso e a permanência no ensino superior. |
Abstract: | This dissertation aims to analyze the educational trajectories and the meanings attributed to becoming a teacher by undergraduate students from working-class backgrounds at the Center for Humanities of the State University of Paraíba – Campus III. The research adopts a qualitative approach, as well as a quantitative component obtained through questionnaires. The study is grounded in Moscovici’s (2003) Theory of Social Representations and in the Bourdieusian theoretical perspective (1974), which shed light on the understanding of symbolic constructions, representational processes, and identity formation. The research sample consisted of 95 students enrolled in undergraduate programs in Pedagogy, Portuguese Language and Literature, English Language and Literature, History, and Geography, aiming to understand their school and academic trajectories and the meanings they attribute to "becoming a teacher." The results indicate that the choice of teaching is intrinsically linked to the students’ socioeconomic conditions, the lack of access to other academic pathways, and the influence of family and school experiences. Furthermore, it is observed that the decision to pursue a teaching degree is shaped by factors such as the proximity of their homes to the university campus and the pursuit of professional and, consequently, financial stability. The data from this research contribute to reflections on teacher education and the impacts of social inequality on the academic paths of undergraduate students. Through the lens of Social Representations, four representational dimensions of becoming a teacher were identified: the ethical-relational dimension; the professional dimension; the epistemopolitical dimension; and the personal-family achievement dimension. It is concluded that the choice of teaching, beyond being a vocation, is tied to a set of structural and subjective factors that shape the educational and professional possibilities of students. The research also highlights the need for educational policies that expand access to and support for persistence in higher education. |
Keywords: | Ensino superior Classes populares Trajetórias educacionais Representações sociais Identidade Docente Higher Education Working- Class Students Educational Trajectories Social Representations Teacher Identity |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Educação |
URI: | https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/42642 |
Appears in Collections: | Mestrado Acadêmico em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
IARITIÇA DA SILVA LINDOLFO - DISSERTAÇÃO - (PPEduc) 2025.pdf | 2.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.