Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42367
Title: | Currículo e diálogo cultural na construção da educação quilombola na Escola São Tomé no município de Abaetetuba/PA. |
Other Titles: | Curriculum and cultural dialogue in the construction of quilombola education at the São Tomé School in the municipality of Abaetetuba/PA. |
???metadata.dc.creator???: | SILVA, Divino Rogério Cardoso |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | OLIVEIRA, Damião Bezerra. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | MIRANDA, José Valdinei Albuquerque. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | ABREU, Waldir Ferreira de. |
???metadata.dc.contributor.referee3???: | SILVA, Maria das Graças da. |
Keywords: | Educação escolar quilombola;Currículo - educação escolar quilombola;Escola São Tomé - Abaetetuba - PA;Abaetetuba - PA - educação escolar quilombola;Mulheres quilombolas - São Tomé - Abaetetuba - PA;Universidade Federal do Pará - Dissertação;Quilombola school education;Curriculum - Quilombola school education;São Tomé School - Abaetetuba - PA;Abaetetuba - PA - Quilombola school education;Quilombola women - São Tomé - Abaetetuba - PA;Federal University of Pará - Dissertation |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universidade Federal do Pará |
Citation: | SILVA, Divino Rogério Cardoso. Currículo e diálogo cultural na construção da educação quilombola na Escola São Tomé no município de Abaetetuba/PA. 2018. 150f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura. Universidade Federal do Pará, Cametá - PA - Brasil, 2018. |
???metadata.dc.description.resumo???: | A presente pesquisa, intitulada Currículo e Diálogo Cultural na construção da Educação Quilombola na escola São Tomé no município de Abaetetuba/PA, buscou indagar de que maneira a escola quilombola trabalha o currículo e em que medida ocorre diálogo cultural nos processos de formação dos alunos. Como problemática da investigação trago a seguinte questão: como o currículo e o diálogo cultural na construção da educação quilombola vem sendo trabalhado na escola São Tomé? O objetivo da pesquisa foi analisar o currículo e o diálogo cultural na construção da educação quilombola na escola São Tomé, considerando a cultura, a identidade e os reflexos na formação da construção do ensino-aprendizagem dos educandos. As concepções teóricas de Giroux (1986), Laraia (2006), Moreira (1990), Apple (1994), Gesser (2002), Adiron (2007), Pinto (2007), Mattos (2009), Klein (2010), Gomes (2011), entre outros, e instrumentos legais, trouxeram contribuições em termos conceituais teóricas e práticas, acerca do currículo e diálogo cultural na construção da educação quilombola, demonstrando as contradições do pensamento e das práticas pedagógicas na referida escola, bem como as críticas, reflexões e proposições para se pensar a escola quilombola a partir das realidades históricas e culturais locais inseridas no currículo e diálogo. Quanto a metodologia, optou-se por uma abordagem qualitativa com ênfase na etnografia, na qual situa-se a realidade social do contexto pesquisado da escola quilombola São Tomé, incluindo observações, entrevista semiestruturada e relatos de pessoas da comunidade. Após coletadas de dados, as informações foram submetidas à apreciação de análise, interpretação, descrição articuladas com os fundamentos teóricos para a obtenção de resultados. Por fim, a pesquisa demonstrou que os problemas educacionais da escola quilombola São Tomé são decorrentes de situações da não adequação do currículo e diálogo a realidade escolar; falta de compromisso político da Secretaria de Educação de Abaetetuba, em não respeitar a legislação específica que garante um tratamento diferenciado na escola quilombola; de desvalorização da cultura e identidade; desinteresse dos alunos em parte na aprendizagem escolar e um modelo padrão curricular para todas as escolas da zona urbana e rural, o que, de certo modo, retrocede o aprendizado de alguns alunos da escola quilombola de São Tomé. |
Abstract: | The present research, entitled Curriculum and Cultural Dialogue in the construction of Quilombola Education at the São Tomé school in the municipality of Abaetetuba /PA, sought to inquire how the quilombola school works the curriculum and to what extent cultural dialogue takes place in the processes of student formation. As a research problem I have the following question: how has the curriculum and the cultural dialogue in the construction of quilombola education worked in the São Tomé school? The objective of the research was to analyze the curriculum and cultural dialogue in the construction of quilombola education in the São Tomé school, considering the culture, identity and reflexes in the formation of the teaching-learning construction of the students. The theoretical conceptions of Giroux (1986), Laraia (2006), Moreira (1990), Apple (1994), Gesser (2002), Adiron (2007), Pinto (2007), Mattos (2009), Klein (2010), Gomes (2011), among others, and legal instruments, brought contributions in conceptual and theoretical terms about the curriculum and cultural dialogue in the construction of quilombola education, demonstrating the contradictions of thought and pedagogical practices in that school, as well as critiques, reflections and propositions to think about the school quilombola from the local historical and cultural realities inserted in the curriculum and dialogue. As for the methodology, a qualitative approach was chosen with emphasis on ethnography, which included the social reality of the researched context of the São Tomé quilombola school, including observations, semi-structured interviews and reports from people in the community. After data collection, the information was submitted to analysis, interpretation, description and articulated with the theoretical foundations to obtain results. Finally, the research showed that the educational problems of the São Tomé quilombola school are due to situations of non-adaptation of the curriculum and dialogue to school reality; lack of political commitment from the Education Department of Abaetetuba, in not respecting the specific legislation that guarantees a differential treatment in the quilombola school; devaluation of culture and identity; students' disinterest in part in school learning and a standard curriculum model for all schools in urban and rural areas, which, to a certain extent, retrace or learn the students of the São Tomé quilombola school. |
Keywords: | Educação escolar quilombola Currículo - educação escolar quilombola Escola São Tomé - Abaetetuba - PA Abaetetuba - PA - educação escolar quilombola Mulheres quilombolas - São Tomé - Abaetetuba - PA Universidade Federal do Pará - Dissertação Quilombola school education Curriculum - Quilombola school education São Tomé School - Abaetetuba - PA Abaetetuba - PA - Quilombola school education Quilombola women - São Tomé - Abaetetuba - PA Federal University of Pará - Dissertation |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Educação. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42367 |
Appears in Collections: | 1 Região Norte do Brasil - Dissertações Educação - Mapa Mulheres Quilombolas nas Ciências |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DIVINO ROGÉRIO CARDOSO SILVA - DISSERTACAO NORTE UFPA 1 PPG EDUCACAO E CULTURA 2018.pdf | Divino Rogério Cardoso Silva - Dissertação Norte UFPA 1 PPG Educação e Cultura 2018 | 3.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.