Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40620
Title: | Semana de humanidades: uma experiência de intervenção pedagógica na Escola ECI Professor Itan Pereira. |
Other Titles: | Humanities week: an experience of pedagogical intervention at the ECI Professor Itan Pereira School. |
???metadata.dc.creator???: | ARAÚJO, Tiago Rodrigues. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | VILLOTA, José Maria de Jesus Izquierdo. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | OOSTERHOUT, Maria da Conceição Mariano Cardoso Van. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | SILVA, Luciano da. |
Keywords: | Sociologia da educação;Educação;Interdisciplinaridade;Intervenção pedagógica;Formação docente;Sociology of education;Education;Interdisciplinarity;Pedagogical intervention;Teacher training |
Issue Date: | 25-Oct-2024 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | ARAÚJO, Tiago Rodrigues. Semana de humanidades: uma experiência de intervenção pedagógica na Escola ECI Professor Itan Pereira. 2024. 72 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia em Rede PROFSOCIO) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2024. |
???metadata.dc.description.resumo???: | A inserção da Sociologia, nos currículos brasileiros, iniciou-se no final do século XIX e consolidou-se, no ensino básico, durante o século XX. Com a redemocratização e a Constituição de 1988, seu retorno ao ensino médio foi reforçado pela Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), de 1996. A obrigatoriedade da disciplina foi estabelecida pela Lei 11.684/2008, que exigiu a inclusão de Sociologia nos currículos do ensino médio, destacando a importância de aulas adequadas e professores qualificados. Neste sentido, esta pesquisa propõe a criação da "Primeira Semana de Humanidades", um projeto de intervenção pedagógica que visa dinamizar o ensino de Sociologia e promover a formação contínua de docentes. Além disso, o projeto pretende ampliar as perspectivas dos estudantes, explorando questões sociais e políticas relevantes, como gênero e cultura brasileira. A elaboração desse projeto de intervenção pedagógica parte da necessidade de metodologias didáticas mais dinâmicas e interdisciplinaridade no ensino de Sociologia, de acordo com as diretrizes das OCN’s, que determinam as formas de dinamização da prática pedagógica na escola. Embora haja um crescimento no número de estudos sobre o ensino de Sociologia, ainda há carência de pesquisas focadas na formação docente e na intervenção pedagógica como recurso de formação social e cultural. |
Abstract: | He inclusion of Sociology in Brazilian curriculum began at the end of the 19th century and was consolidated in basic education during the 20th century. With redemocratization and the Constitution of 1988, his return to secondary education was reinforced by the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) of 1996. The mandatory nature of the subject was established by Law 11,684/2008, which required the inclusion of Sociology in high school curricula, highlighting the importance of appropriate classes and qualified teachers. This research proposes the creation of the "First Week of Humanities", a pedagogical intervention project that aims to boost the teaching of Sociology and promote the continuous training of teachers. Furthermore, the project aims to broaden students' perspectives, exploring relevant social and political issues, such as gender and Brazilian culture. The development of this pedagogical intervention project is based on the need for more dynamic teaching methodologies and interdisciplinarity in the teaching of Sociology, as the OCN's guidelines emphasize as ways of boosting pedagogical practice at school. Although there is an increase in the number of studies on Sociology teaching, there is still a lack of research focused on teacher training and pedagogical intervention as a resource for social and cultural training. |
Keywords: | Sociologia da educação Educação Interdisciplinaridade Intervenção pedagógica Formação docente Sociology of education Education Interdisciplinarity Pedagogical intervention Teacher training |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Sociologia. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40620 |
Appears in Collections: | Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional - Campus de Campina Grande |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIAGO RODRIGUES ARAUJO - DISSERTAÇÃO (PROFSOCIO) 2024.pdf | 2.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.