Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40138
Title: | Inventando uma “Cidade Forró”: a construção da cultura musical de Monteiro-PB, desbravando os acordes da história monteirense (1990-2024). |
Other Titles: | Inventing a “Forró City”: the construction of the musical culture of Monteiro-PB, exploring the chords of Monteirense history (1990-2024). |
???metadata.dc.creator???: | ALMEIDA, Roberto Carlos de Freitas. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | AGUIAR, José Otávio. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | SOUSA JÚNIOR, José Pereira de. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | RIBEIRO, Hilmária Xavier. |
Keywords: | História cultural;História oral;Cultura musical - Monteiro-PB;Representação – Identidades e memória;Cultural history;Oral history;Musical culture – Monteiro-PB;Representation – identities and memory |
Issue Date: | 20-Sep-2024 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | ALMEIDA, Roberto Carlos de Freitas. Inventando uma `”Cidade Forró”: a construção da cultura musical de Monteiro-PB, desbravando os acordes da história monteirense (1990-2024). 2024. 147 f. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2024. |
???metadata.dc.description.resumo???: | A música, para além de algo estético e sonoramente agradável, pode dizer muito mais do que os ouvidos podem escutar. A presente dissertação, apoiada nas teias da História Cultural, tem por objetivo apresentar uma proposta de análise em torno da influência das manifestações culturais na cidade de Monteiro - PB, onde a cultura musical é entendida como um objeto que proporcionou visibilidade e gerou transformações sociais, econômicas e culturais no município, modificando a dinâmica do lugar, especialmente nos últimos 30 anos, e sendo valorizada através de ações administrativas (por assim dizer) para preservação cultural. Assim, analisar a cultura do lugar se faz necessário para pensar o desenvolvimento da cidade a partir dela, os agentes envolvidos, os processos produzidos, as formas pelas quais a sociedade vivencia e consome cultura e, especialmente, se a população nativa se sente inserida nesse espaço, uma vez que são esses personagens que contribuirão para desencadear uma História que vai buscar encontrar os acordes históricos que evidenciam essa força cultural. Para a realização dessa análise, contamos, com os estudos de Demo (1985 e 1998); Chartier (1988); Hall (2006); Napolitano (2002); Pesavento (2012), entre outros autores como apoio teórico para entender os conceitos e mecanismos no que se refere ao trato dos objetos pesquisados. Nesse segmento, o estudo será amparado metodologicamente pela pesquisa qualitativa, suporte necessário a esse tipo de pesquisa, que legitima os procedimentos que serão desenvolvidos e que possibilitam a identificação do objeto pesquisado, neste caso, como a História Cultural e a História Oral 3 através de entrevistas semiestruturadas com participantes monteirenses envolvidos com a música e a cultura no referido município 3 podem ser um campo de possibilidades no auxílio ao estudo das práticas e representações que circulam na e pela sociedade. |
Abstract: | Music, besides being aesthetic and sonically pleasing, can say much more than what the ear can hear. This dissertation, based on the studies of Cultural History, aims to present a proposal for an analysis of the influence of cultural manifestations in the city of Monteiro - PB, where musical culture is understood as an object that has provided visibility and social progresses, economic and cultural transformations in the municipality, it also has changed the dynamics of the place, especially in the last 30 years, valuing through administrative actions for cultural preservation. Thus, analyzing the culture of the place, it8s necessary to think about the development of the city based on it, the agents involved, the processes produced, the ways in which society experiences and consumes culture and, especially, whether the native population feels inserted in this space, since it is these characters who will contribute to unleashing a History that will seek to find the historical chords that highlight this cultural force. To carry out this analysis, we relied on the studies of Demo (1985 and 1998); Chartier (1988); Hall (2006); Napolitano (2002); Pesavento (2012), among other authors as theoretical support to understand the concepts and mechanisms regarding the treatment of the objects researched. In this segment, the study will be methodologically supported by qualitative research, a necessary support for this type of research, which legitimizes the procedures that will be developed and which make it possible to identify the object being researched, in this case, how Cultural History and Oral History - through semi-structured interviews with participants from Monteiro involved in music and culture in the city 3 these instruments can be fields of possibilities in helping the studies of practices and representations that circulate in and through society. |
Keywords: | História cultural História oral Cultura musical - Monteiro-PB Representação – Identidades e memória Cultural history Oral history Musical culture – Monteiro-PB Representation – identities and memory |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | História. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40138 |
Appears in Collections: | Mestrado em História - PPGH UFCG |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ROBERTO CARLOS DE FREITAS ALMEIDA - DISSERTAÇÃO (PPGH) 2024.pdf | 4.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.