Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28396
Title: | A representação da criança negra nas obras "a cor da ternura” e “Felicidade não tem cor”. |
Other Titles: | The representation of the black child in the works "the color of tenderness" and "Happiness has no color". |
???metadata.dc.creator???: | FERNANDES, Francyharlle da Silva. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | GAMA, Anne Micheline Souza. |
Keywords: | Relações étnico-raciais;Educação para as relações étnico-raciais;Representação racial - negros;Literatura e representação negra;Crianças negras - representação em obra literária;Negros - representações em literatura infanto-juvenil;Literatura infanto-juvenil - representação de negros;Questões étnico-raciais e literatura infanto-juvenil;Etnia negra e sociedade - literatura infanto-juvenil;Narrativas - literatura infanto-juvenil;Literatura infanto-juvenil e relações etnico-raciais;Representação negra;Ethnic-racial relations;Education for ethnic-racial relations;Racial representation - blacks;Black literature and representation;Black children - representation in literary work;Blacks - representations in children's literature;Children's Literature - representation of blacks;Ethnic-racial issues and children's literature;Black ethnicity and society - children's literature;Narratives - children's literature;Children's Literature and Ethnic-Racial Relations;Black representation |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | FERNANDES, Francyharlle da Silva. A representação da criança negra nas obras "a cor da ternura” e “Felicidade não tem cor”. 2018. 22f. (Artigo), Curso de Especialização em Educação para as Relações Étnico-Raciais, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande – Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2018. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28396 |
???metadata.dc.description.resumo???: | Esse trabalho objetiva uma leitura das obras A cor da ternura e Felicidade não tem cor quanto às questões étnico-raciais nelas representadas. Constatamos que na sociedade atual ainda nos deparamos com ações racistas e excludentes com relação ao negro em nosso país, e no espaço escolar não é diferente. Enquanto uma forma de discurso presente na sociedade, a literatura pode ajudar a tornar claros problemas relativos à vida, por meio de uma linguagem figurada e emocional refletindo sobra a realidade. Para esse trabalho, realizamos revisão bibliográfica e nos utilizamos do método comparativo, possibilitando uma leitura das obras, com apoio de um referencial teórico voltado para as questões de literatura, ensino, etnia negra e sociedade. O foco está em compreender como nestas duas narrativas estão postas questões em torno do negro a nossa sociedade. Isso porque toda uma construção historicamente racista resvala nas crianças e principalmente no ambiente escolar impondo separação e consequências para a construção enquanto indivíduo social. |
Abstract: | This work aims at a reading of the works the color of tenderness and Happiness has no color as to the ethnic-racial issues represented there. We find that in today's society we are still faced with racist and exclusionary actions in relation to the Negro in our country, and in the school space it is no different. As a form of discourse present in society, literature can help to make clear problems related to life, through figurative and emotional language reflecting on reality. For this work, we carried out a bibliographical review and used the comparative method, allowing a reading of the works, with the support of a theoretical reference oriented to the issues of literature, teaching, black ethnicity and society. The focus is on understanding how in these two narratives questions are put around the black to our society. This is because a whole historically racist construction slips in children and especially in the school environment imposing separation and consequences for the construction as a social individual. Keywords: Children |
Keywords: | Relações étnico-raciais Educação para as relações étnico-raciais Representação racial - negros Literatura e representação negra Crianças negras - representação em obra literária Negros - representações em literatura infanto-juvenil Literatura infanto-juvenil - representação de negros Questões étnico-raciais e literatura infanto-juvenil Etnia negra e sociedade - literatura infanto-juvenil Narrativas - literatura infanto-juvenil Literatura infanto-juvenil e relações etnico-raciais Representação negra Ethnic-racial relations Education for ethnic-racial relations Racial representation - blacks Black literature and representation Black children - representation in literary work Blacks - representations in children's literature Children's Literature - representation of blacks Ethnic-racial issues and children's literature Black ethnicity and society - children's literature Narratives - children's literature Children's Literature and Ethnic-Racial Relations Black representation |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | História Educação |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28396 |
Appears in Collections: | Curso de Especialização em Educação para as Relações Étnico-raciais - CH - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FRANCYHARLLE DA SILVA FERNANDES - TCC ESP. EDUC. RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS CH 2018.pdf | Francyharlle da Silva Fernandes - TCC Esp. Educação em Relações Étnico-Raciais CH 2018 | 681.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.