Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28395
Title: | “Quando o Brasil resolveu cantar”: a identidade negra na música de Sérgio Santos e Paulo César Pinheiro. |
Other Titles: | “When Brazil decided to sing”: the black identity in the music of Sérgio Santos and Paulo César Pinheiro |
???metadata.dc.creator???: | PAULINO, Edvânia de Aguiar. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | OLIVEIRA, Ariosvalber de Souza. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | BRANDÃO, Ivone Agra. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | GAMA, Anne Micheline Souza. |
Keywords: | Relações étnico-raciais;Educação para as relações étnico-raciais;Identidade negra - música;Música brasileira;Sérgio Santos - compositor;Paulo César Pinheiro - compositor e poeta;Autoafirmação e música;Música e identidade;Afro-canções;Formação identitária da sociedade brasileira - músicas;Interpretação de canções;Análise de canções afro;Álbum musical - Áfrico: quando o Brasil resolveu cantar;História do negro na música;Combate a atitude racista - ambiente escolar;Ethnic-racial relations;Education for ethnic-racial relations;Black identity - music;Brazilian music;Sergio Santos - composer;Paulo César Pinheiro - composer and poet;Self-affirmation and music;Music and identity;Afro-songs;Identity formation of Brazilian society - songs;Interpretation of songs;Afro song analysis;Musical album - Africa: when Brazil decided to sing;Black history in music;Combat racist attitude - school environment |
Issue Date: | Nov-2018 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | PAULINO, Edvânia de Aguiar. “Quando o Brasil resolveu cantar”: a identidade negra na música de Sérgio Santos e Paulo César Pinheiro. 2018. 20f. (Artigo), Curso de Especialização em Educação para as Relações Étnico-Raciais, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande – Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2018. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28395 |
???metadata.dc.description.resumo???: | O presente artigo propõe a possibilidade de trabalhar com as afro-canções de Sérgio Santos e Paulo César Pinheiro em sala de aula, visando compreender a formação identitária da sociedade brasileira e buscar uma autoafirmação dessa identidade, a partir da análise e interpretação das canções do álbum “Áfrico: quando o Brasil resolveu cantar”, que trazem a história do negro desde a travessia do Atlântico, suas contribuições para a cultura nacional e sua integração definitiva à sociedade brasileira. Nesse sentido, o trabalho com tais canções possibilitará práticas pedagógicas que contribuirão para o combate de atitudes racistas e discriminatórias no ambiente escolar. |
Abstract: | This article proposes the possibility of working with Sérgio Santos and Paulo César Pinheiro 's afro-songs in the classroom, in order to understand the identity formation of Brazilian society and to seek a self - affirmation of this identity, based on the analysis and interpretation of the songs from the album "Africo : when Brazil decided to sing ", which bring the history of the Negro since the Atlantic crossing, his contributions to the national culture and its definitive integration into Brazilian society. In this sense, working with such songs will enable pedagogical practices that will contribute to the combat of racist and discriminatory attitudes in the school environment. |
Keywords: | Relações étnico-raciais Educação para as relações étnico-raciais Identidade negra - música Música brasileira Sérgio Santos - compositor Paulo César Pinheiro - compositor e poeta Autoafirmação e música Música e identidade Afro-canções Formação identitária da sociedade brasileira - músicas Interpretação de canções Análise de canções afro Álbum musical - Áfrico: quando o Brasil resolveu cantar História do negro na música Combate a atitude racista - ambiente escolar Ethnic-racial relations Education for ethnic-racial relations Black identity - music Brazilian music Sergio Santos - composer Paulo César Pinheiro - composer and poet Self-affirmation and music Music and identity Afro-songs Identity formation of Brazilian society - songs Interpretation of songs Afro song analysis Musical album - Africa: when Brazil decided to sing Black history in music Combat racist attitude - school environment |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Engenharia Civil |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28395 |
Appears in Collections: | Curso de Especialização em Educação para as Relações Étnico-raciais - CH - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EDVÂNIA DE AGUIAR PAULINO - TCC ESP. EDUC. RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS CH 2018.pdf | Edvânia de Aguiar Paulino - TCC Esp. Educação em Relações Étnico-Raciais CH 2018 | 242.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.