Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28395
Title: “Quando o Brasil resolveu cantar”: a identidade negra na música de Sérgio Santos e Paulo César Pinheiro.
Other Titles: “When Brazil decided to sing”: the black identity in the music of Sérgio Santos and Paulo César Pinheiro
???metadata.dc.creator???: PAULINO, Edvânia de Aguiar.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: OLIVEIRA, Ariosvalber de Souza.
???metadata.dc.contributor.referee1???: BRANDÃO, Ivone Agra.
???metadata.dc.contributor.referee2???: GAMA, Anne Micheline Souza.
Keywords: Relações étnico-raciais;Educação para as relações étnico-raciais;Identidade negra - música;Música brasileira;Sérgio Santos - compositor;Paulo César Pinheiro - compositor e poeta;Autoafirmação e música;Música e identidade;Afro-canções;Formação identitária da sociedade brasileira - músicas;Interpretação de canções;Análise de canções afro;Álbum musical - Áfrico: quando o Brasil resolveu cantar;História do negro na música;Combate a atitude racista - ambiente escolar;Ethnic-racial relations;Education for ethnic-racial relations;Black identity - music;Brazilian music;Sergio Santos - composer;Paulo César Pinheiro - composer and poet;Self-affirmation and music;Music and identity;Afro-songs;Identity formation of Brazilian society - songs;Interpretation of songs;Afro song analysis;Musical album - Africa: when Brazil decided to sing;Black history in music;Combat racist attitude - school environment
Issue Date: Nov-2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: PAULINO, Edvânia de Aguiar. “Quando o Brasil resolveu cantar”: a identidade negra na música de Sérgio Santos e Paulo César Pinheiro. 2018. 20f. (Artigo), Curso de Especialização em Educação para as Relações Étnico-Raciais, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande – Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2018. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28395
???metadata.dc.description.resumo???: O presente artigo propõe a possibilidade de trabalhar com as afro-canções de Sérgio Santos e Paulo César Pinheiro em sala de aula, visando compreender a formação identitária da sociedade brasileira e buscar uma autoafirmação dessa identidade, a partir da análise e interpretação das canções do álbum “Áfrico: quando o Brasil resolveu cantar”, que trazem a história do negro desde a travessia do Atlântico, suas contribuições para a cultura nacional e sua integração definitiva à sociedade brasileira. Nesse sentido, o trabalho com tais canções possibilitará práticas pedagógicas que contribuirão para o combate de atitudes racistas e discriminatórias no ambiente escolar.
Abstract: This article proposes the possibility of working with Sérgio Santos and Paulo César Pinheiro 's afro-songs in the classroom, in order to understand the identity formation of Brazilian society and to seek a self - affirmation of this identity, based on the analysis and interpretation of the songs from the album "Africo : when Brazil decided to sing ", which bring the history of the Negro since the Atlantic crossing, his contributions to the national culture and its definitive integration into Brazilian society. In this sense, working with such songs will enable pedagogical practices that will contribute to the combat of racist and discriminatory attitudes in the school environment.
Keywords: Relações étnico-raciais
Educação para as relações étnico-raciais
Identidade negra - música
Música brasileira
Sérgio Santos - compositor
Paulo César Pinheiro - compositor e poeta
Autoafirmação e música
Música e identidade
Afro-canções
Formação identitária da sociedade brasileira - músicas
Interpretação de canções
Análise de canções afro
Álbum musical - Áfrico: quando o Brasil resolveu cantar
História do negro na música
Combate a atitude racista - ambiente escolar
Ethnic-racial relations
Education for ethnic-racial relations
Black identity - music
Brazilian music
Sergio Santos - composer
Paulo César Pinheiro - composer and poet
Self-affirmation and music
Music and identity
Afro-songs
Identity formation of Brazilian society - songs
Interpretation of songs
Afro song analysis
Musical album - Africa: when Brazil decided to sing
Black history in music
Combat racist attitude - school environment
???metadata.dc.subject.cnpq???: Engenharia Civil
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28395
Appears in Collections:Curso de Especialização em Educação para as Relações Étnico-raciais - CH - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDVÂNIA DE AGUIAR PAULINO - TCC ESP. EDUC. RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS CH 2018.pdfEdvânia de Aguiar Paulino - TCC Esp. Educação em Relações Étnico-Raciais CH 2018242.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.