Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/42629
Title: Relações de ensino-aprendizagem: professoras e alunos/as da Escola Pedro Rabelo da Paixão, Quilombo Mimbó, Piauí.
Other Titles: Teaching-learning relations: teachers and students of the Pedro Rabelo da Paixão School, Quilombo Mimbó, Piauí.
???metadata.dc.creator???: MOREIRA, Marcieva da Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Boakari, Francis Musa.
???metadata.dc.contributor.referee1???: BRITO, Antonia Edna.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SILVA, Maria do Socorro Borges da.
???metadata.dc.contributor.referee3???: MIRANDA, José da Cruz Bispo de.
???metadata.dc.contributor.referee4???: SILVA , Robson Carlos da.
Keywords: Quilombo Mimbó - Piauí;Relações de ensino aprendizagem;Universidade Federal do Piauí - Dissertação;Escola Pedro Rabelo da Paixão - Quilombo Mimbó - PI;Educação escolar quilombola;Relação professor-aluno;Amarante - PI - Quilombo Mimbó;Estudo de caso;Pandemia de Covid-19 - Quilombo Mimbó - PI;Semiárido quilombola;Professoras quilombolas;Mulheres quilombolas;Teaching-learning relationships;Federal University of Piauí - Dissertation;Pedro Rabelo da Paixão School - Quilombo Mimbó - PI;Quilombola school education;Teacher-student relationships;Amarante - PI - Quilombo Mimbó;Case study;Covid-19 pandemic - Quilombo Mimbó - PI;Semi-arid quilombola;Quilombola teachers;Quilombola women
Issue Date: 2023
Publisher: Universidade Federal do Piauí
Citation: MOREIRA, Marcieva da Silva. Relações de ensino-aprendizagem: professoras e alunos/as da Escola Pedro Rabelo da Paixão, Quilombo Mimbó, Piauí. 2023. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Piauí, Teresina - PI - Brasil, 2023.
???metadata.dc.description.resumo???: Entende-se que as relações de ensino-aprendizagem envolvendo professoras e alunos/as acontecem de diversas maneiras nas práticas pedagógicas escolares, na comunidade, nas trocas de afetos, nos ambientes educativos, e, também, nos desrespeitos, negligências e outros comportamentos que influenciam as atividades do ensino desenvolvidas pelas/os profissionais da educação escolar, as quais resultam na esperada aprendizagem das/os alunas/os. Nesse sentido, considerou-se de importância social estudar este problema visando entender como as relações de ensino-aprendizagem desenvolvidas pelas professoras e alunos/as afrodescendentes do Quilombo Mimbó, Amarante, Piauí, influenciaram nas atividades desenvolvidas no cotidiano escolar, e algumas consequências destas relações. Realizou-se um estudo de caso, com abordagem qualitativa, tendo como meios mais viáveis para acessar as informações, observações participantes nas salas de aula e nos espaços escolares, como também, diálogos em rodas de conversa com as professoras, enquanto se utilizava um diário de campo. Nessas atividades, foram tomados todos os cuidados com a saúde das pessoas envolvidas, devido à situação atual da pandemia da Covid-19, respeitando os protocolos estabelecidos pelo Ministério da Saúde. A pesquisa baseou-se também, nas leituras de trabalhos de pesquisadoras/es como Abreu (2014), Batista (2013), Boakari (2007, 2013, 2021), Brandão (2010), Cunha Junior (2005, 2008, 2012), Dayrell (1996), Fonseca (2001), Freire (1987,1992), Gomes (2008a), Gomes (2005b, 2012b, 2013b) Machado (2008, 2015), Moura (1991) Mununga (2005), Nascimento (1970), Santos (2010, 2020), Silva (2017a, 2020a, 2021a) e Silva (2005b, 2012b). Com este estudo, evidenciaram que existem relações mútuas de ensino e aprendizagem na Escola Pedro Rabelo da Paixão, onde os alunos/as quilombolas ensinam suas professoras e não só aprendem os conteúdos escolares necessários, mas compartilham outros conhecimentos existentes entre escola/comunidade. Ao mesmo tempo, as professoras, também, ensinam e aprendem com os/as alunos/as.
Abstract: It is understood that the teaching-learning relationships involving teachers and children happen in different ways in school pedagogical practices, in the community, in exchanges of affection, in educational environments, and also in disrespect, negligence and other behaviors that influence activities. of teaching developed by school education professionals, which result in the expected learning of students. In this sense, it was considered of social importance to study this problem in order to understand how the teaching-learning relationships developed by the teachers and Afro-descendant children from Quilombo Mimbó, Amarante, Piauí, influenced the activities developed in the school routine, and some consequences of these connections. A case study was carried out, with a qualitative approach, having as the most viable means of accessing information, participant observations in classrooms and school spaces, as well as dialogues in conversation circles with the teachers, while using a diary field. In these activities, all care was taken with the health of the people involved, due to the current situation of the Covid-19 pandemic, respecting the protocols established by the Ministry of Health. The research was also based on the readings of works by researchers such as Abreu (2014), Batista (2013), Boakari (2007, 2013, 2021), Brandão (2010), Cunha Junior (2005, 2008, 2012), Dayrell (1996), Fonseca (2001), Freire (1987,1992), Gomes (2008a), Gomes (2005b, 2012b, 2013b) Machado (2008, 2015), Moura (1991) Mununga (2005), Nascimento (1970) , Santos (2010, 2020), Silva (2017a, 2020a, 2021a) and Silva (2005b, 2012b). With this study, they showed that there are mutual teaching and learning relationships at the Pedro Rabelo da Paixão School, where Quilombola children teach their teachers and learn the necessary school contents. At the same time, the teachers also teach and learn with the children.
Keywords: Quilombo Mimbó - Piauí
Relações de ensino aprendizagem
Universidade Federal do Piauí - Dissertação
Escola Pedro Rabelo da Paixão - Quilombo Mimbó - PI
Educação escolar quilombola
Relação professor-aluno
Amarante - PI - Quilombo Mimbó
Estudo de caso
Pandemia de Covid-19 - Quilombo Mimbó - PI
Semiárido quilombola
Professoras quilombolas
Mulheres quilombolas
Teaching-learning relationships
Federal University of Piauí - Dissertation
Pedro Rabelo da Paixão School - Quilombo Mimbó - PI
Quilombola school education
Teacher-student relationships
Amarante - PI - Quilombo Mimbó
Case study
Covid-19 pandemic - Quilombo Mimbó - PI
Semi-arid quilombola
Quilombola teachers
Quilombola women
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/42629
Appears in Collections:3 Região Nordeste do Brasil - Dissertações Educação - Mapa Mulheres Quilombolas nas Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARCIEVA DA SILVA MOREIRA - DISSERTAÇÃO NORDESTE UFPI 3 PPG EDUCAÇÃO 2023.pdfMarcieva da Silva Moreira -Dissertação Nordeste UFPI 3 PPG EDUCAÇÃO 20234.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.