Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40249
Title: Teaching degrees in Field, Indigenous, and Quilombola Education: affirmative public policies that qualify Mathematics teachers.
Other Titles: Licenciaturas en Educación del Campo, Indígenas y Quilombolas: políticas públicas afirmativas que califican a los profesores de Matemáticas
Licenciaturas em Educação do Campo, Indígena e Quilombola: políticas públicas afirmativas que formam professoras(es) de Matemática
???metadata.dc.creator???: LIMA, Aldinete Silvino de.
LIMA, Iranete Maria da Silva.
Keywords: Professores de matemática;Educação do Campo;Formação de professores de matemática;Educação Matemática Crítica;Políticas públicas afirmativas;Licenciatura em Educação Indígena;Licenciatura em Educação Quilombola;Educação quilombola - licenciatura;Educação indígena - licenciatura;Mathematics Teachers;Rural Education;Mathematics Teacher Training;Critical Mathematical Education;Affirmative Action Public Policies;Degree in Indigenous Education;Degree in Quilombola Education;Quilombola Education - Bachelor's Degree;Indigenous Education - Bachelor's Degree;Profesores de matematicas;Educación en el campo;Educación en Matemática Crítica;Licenciatura en Educación Indígena;Licenciatura en Educación Quilombola;Educación quilombola - grado;Educación indígena - grado
Issue Date: 2024
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: LIMA, Aldinete Silvino de; LIMA, Iranete Maria da Silva. Teaching degrees in Field, Indigenous, and Quilombola Education: affirmative public policies that qualify Mathematics teachers.. International Journal for Research in Mathematics Education. Brasília, v.14, n.04, p.1-15, set./dez. 2024. ISSN: 2238-0345. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40249
???metadata.dc.description.resumo???: O artigo versa sobre políticas públicas afirmativas para a formação de professoras(es) que ensinam matemática em contextos socioculturais específicos, em particular, cursos de Licenciatura em Educação do Campo, Indígena e Quilombola. Ampara-se em conceitos e preocupações da Educação Matemática Crítica com o objetivo de proporcionar uma reflexão sobre a formação nesses cursos, vivenciados em alternância de tempos e espaços formativos. Apresenta-se uma pesquisa bibliográfica, cujo corpus de análise é constituído por sete artigos publicados em dossiês temáticos que discutem a interface entre a Educação Matemática e as especificidades dos referidos contextos. Os resultados da pesquisa revelam que a investigação, o diálogo e a criticidade, princípios da Educação Matemática Crítica, estão presentes nas práticas socioculturais vivenciadas nos cursos investigados. Observou-se uma preocupação com aspectos políticos e sociais no ensino da matemática, visando à emancipação dos povos do campo e das comunidades tradicionais contempladas na formação.
Abstract: The article deals with affirmative public policies for the education of teachers who teach mathematics in specific sociocultural contexts, in particular, on teaching degree courses in field, Indigenous, and quilombola education. It is based on concepts and concerns from critical mathematics education (CME) to reflect on qualification in these courses, experienced in alternating formative times and spaces. Bibliographical research, whose corpus of analysis consists of seven articles published in thematic dossiers that discuss the interface between mathematics education and the specificities of the contexts mentioned before, is presented. The research results reveal that investigation, dialogue, and criticality, principles of CME, are present in the sociocultural practices experienced in the courses under analysis. There was a concern with political and social aspects in the teaching of mathematics to emancipate rural people and traditional communities included in the qualification.
???metadata.dc.description.resumen???: El artículo aborda políticas públicas afirmativas para la formación de docentes que enseñan matemáticas en contextos socioculturales específicos, en particular, en carreras de enseñanza en educación de campo, indígena y quilombola. Se parte de conceptos e inquietudes desde la educación matemática crítica (EMC) para reflexionar sobre la formación en estos cursos, vividos en alternancia de tiempos y espacios formativos. Se presenta una investigación bibliográfica, cuyo corpus de análisis consta de siete artículos publicados en dossiers temáticos que discuten la interfaz entre la educación matemática y las especificidades de los contextos antes mencionados. Los resultados de la investigación revelan que la investigación, el diálogo y la criticidad, principios de la EMC, están presentes en las prácticas socioculturales vividas en los cursos analizados. Hubo una preocupación por los aspectos políticos y sociales en la enseñanza de las matemáticas para emancipar a la población rural y a las comunidades tradicionales incluidas en la formación.
Keywords: Professores de matemática
Educação do Campo
Formação de professores de matemática
Educação Matemática Crítica
Políticas públicas afirmativas
Licenciatura em Educação Indígena
Licenciatura em Educação Quilombola
Educação quilombola - licenciatura
Educação indígena - licenciatura
Mathematics Teachers
Rural Education
Mathematics Teacher Training
Critical Mathematical Education
Affirmative Action Public Policies
Degree in Indigenous Education
Degree in Quilombola Education
Quilombola Education - Bachelor's Degree
Indigenous Education - Bachelor's Degree
Profesores de matematicas
Educación en el campo
Educación en Matemática Crítica
Licenciatura en Educación Indígena
Licenciatura en Educación Quilombola
Educación quilombola - grado
Educación indígena - grado
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
Matemática.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/40249
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEACHING DEGREES IN FIELD - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2024.pdfTeaching degrees in Field, Indigenous, and Quilombola Education: affirmative public policies that qualify Mathematics teachers. - Artigo de Periódico CDSA 2024349.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.