Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/39318
Title: Práticas pedagógicas na licenciatura em história: experiências de escolarização e formação docente na educação de jovens e adultos na E. E. E. F. M. Nina Alves de Lima.
Other Titles: Pedagogical practices in the undergraduate degree in history: experiences of schooling and teacher training in the education of young people and adults at E. E. E. F. M. Nina Alves de Lima.
???metadata.dc.creator???: SANTANA, Salomão Alves.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: NASCIMENTO, Regina Coelli Gomes.
???metadata.dc.contributor.referee1???: OLIVEIRA, Iranilson Buriti de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CAVALCANTI, Silede Leila Oliveira.
Keywords: História - Prática de Ensino;Educação de Jovens e Adultos - EJA;Escolarização;Formação Docente;History - Teaching Practice;Education for Young People and Adults - EJA;Schooling;Teacher Training;Teaching Internship
Issue Date: 30-Oct-2024
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SANTANA, Salomão Alves. Práticas pedagógicas na licenciatura em História: experiências de escolarização e formação docente na educação de jovens e adultos na E. E. E. F. M. Nina Alves de Lima. 2024. 51 f. Relato de Experiência (Licenciatura em História) - Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Humanidades, Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2024. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/39318
???metadata.dc.description.resumo???: Neste relato de experiência analiso algumas vivências do meu processo de escolarização, formação docente e atividades desenvolvidas na Prática de Ensino de História numa turma de na E.E.E.F.M Nina Alves de Lima no período 2024.1 em Campina Grande- PB. A documentação selecionada consta de fotografias, gráficos e relatos de fonte autoral registrados durante a minha jornada acadêmica. A escolha do tema foi motivada pelo desejo de historicizar, refletir e problematizar a minha experiência e influências na minha escolarização, formação docente e prática de ensino numa turma voltada para a Educação de Jovens e Adultos, que possa servir de apoio para futuros docentes. Em nossas análises dialogamos com alguns autores, a exemplo de: Bernardy (1989) acerca do estágio supervisionado, Pollak (1989) e Bondia (2002) com suas reflexões sobre memória e experiência, Freire (1997) sobre o ensino e a educação, Kossoy (2021) acerca do papel da fotografia e Pimenta (2016) com seu discursão sobre educação.
Abstract: In this experience report, I analyze some experiences of my schooling process, teacher training and activities developed in the Teaching Practice of History in a class at E.E.E.F.M Nina Alves de Lima in the period 2024.1 in Campina Grande- PB. The selected documentation consists of photographs, graphs and reports from authorial sources recorded during my academic journey. The choice of the theme was motivated by the desire to historicize, reflect and problematize my experience and influences on my schooling, teacher training and teaching practice in a class focused on Youth and Adult Education, which can serve as support for future teachers. In our analyses, we dialogued with some authors, such as: Bernardy (1989) about supervised internship, Pollak (1989) and Bondia (2002) with their reflections on memory and experience, Freire (1997) on teaching and education, Kossoy (2021) about the role of photography and Pimenta (2016) with his discourse on education.
Keywords: História - Prática de Ensino
Educação de Jovens e Adultos - EJA
Escolarização
Formação Docente
History - Teaching Practice
Education for Young People and Adults - EJA
Schooling
Teacher Training
Teaching Internship
???metadata.dc.subject.cnpq???: História
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/39318
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História - CH - Relatos de Experiência

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SALOMÃO ALVES SANTANA-RELATO DE EXPERIÊNCIA-CH-LICENCIATURA EM HISTÓRIA (2024).pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.