Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35580
Title: | A iluminação cênica como dispositivo da experiência cinestésica. |
Other Titles: | Stage lighting as a device of kinesthetic experience. |
???metadata.dc.creator???: | GUZZO, Marina Souza Lobo. GALINDO, Dolores Cristina Gomes. MILIOLI, Daniele. |
Keywords: | Iluminação cênica;Cinestesia;Luz - iluminação cênica;Tecnologias de iluminação cênica;Artes cênicas - iluminação;Percepção - iluminação cênica;Experiência cinestésica;Stage lighting;Kinesthesia;Light - scenic lighting;Stage lighting technologies;Performing arts - lighting;Perception - stage lighting;Kinesthetic experience |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | GUZZO, Marina Souza Lobo; GALINDO, Dolores Cristina Gomes; MILIOLI, Daniele. A iluminação cênica como dispositivo da experiência cinestésica. Urdimento, Florianópolis, v.1, n.37, p. 182-195, mar/abr 2020. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35580 |
???metadata.dc.description.resumo???: | Este artigo pretende evidenciar a luz e as tecnologias de iluminação cênica como um dispositivo capaz de contribuir para a experiência cinestésica nas artes da cena, aqui entendida como percepção do movimento. A partir de uma cartografia do tema nas artes – especificamente na dança e no circo - e do avanço das tecnologias de iluminação desde o final do século XIX até os dias de hoje, pretende-se estabelecer uma relação do dispositivo de iluminação com o ato-perceptivo – conforme proposto por Gilles Deleuze e Félix Guattari – e com o aparato tecnológico da cena. Visa-se evidenciar os mecanismos de iluminação como parte central da experiência cinestésica dos artistas e do público. |
Abstract: | This article aims to underscore light and stage lighting technologies as a device able to modify and contribute to the kinesthetic experience in the performing arts, here understood as the perception of motion. By charting such topic’s history in the arts – specifically in dance and circus – and the advancement of lighting technology since the late nineteenth century to the present day, it intends to relate the lighting device to the perceptive act – as proposed by Gilles Deleuze and Felix Guattari – and to the technological apparatus of the scene. Thus, the lighting mechanisms stand out as a central part of the kinesthetic experience of artists and public. |
Keywords: | Iluminação cênica Cinestesia Luz - iluminação cênica Tecnologias de iluminação cênica Artes cênicas - iluminação Percepção - iluminação cênica Experiência cinestésica Stage lighting Kinesthesia Light - scenic lighting Stage lighting technologies Performing arts - lighting Perception - stage lighting Kinesthetic experience |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Artes. Psicologia. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35580 |
Appears in Collections: | Artigos Científicos - CDSA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A ILUMINAÇÃO CÊNICA COMO DISPOSITIVO DA EXPERIÊNCIA CINESTÉSICA- ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2020.pdf | A iluminação cênica como dispositivo da experiência cinestésica. - Artigo de Periódico CDSA 2020 | 752.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.