Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/handle/riufcg/42730
Title: Malunguinho na aula é Reis: perspectivas para uma educação contra colonial.
Other Titles: Malunguinho in the classroom is king: perspectives for a counter-colonial education.
???metadata.dc.creator???: LIMA, Henrique Falcão Nunes de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: BOTELHO, Denise Maria
???metadata.dc.contributor.referee1???: SANTANA, Moisés de Melo.
???metadata.dc.contributor.referee2???: NASCIMENTO, Wanderson Flor do.
Keywords: Educação contra colonial;Lei Malunguinho no 13.298/07;Educação e terreiro;Interculturalidade;Reis Malunguinho;Educação afro-indígena;Cultura afro-indígena pernambucana;Malunguinho histórico;Jurema;Etnografia;Pesquisa etnográfica;Mulheres quilombolas;Dissertação - Fundação Joaquim Nabuco;Fundação Joaquim Nabuco - Dissertação;Dissertação - Universidade Federal Rural de Pernambuco;Universidade Federal Rural de Pernambuco - Dissertação;Anti-colonial Education;Malunguinho Law No. 13,298/07;Education and Terreiro;Interculturality;Malunguinho Kings;Afro-Indigenous Education;Afro-Indigenous Culture of Pernambuco;Historic Malunguinho;Jurema;Ethnography;Ethnographic Research;Quilombola Women;Dissertation - Joaquim Nabuco Foundation;Joaquim Nabuco Foundation - Dissertation;Dissertation - Federal Rural University of Pernambuco;Federal Rural University of Pernambuco - Dissertation
Issue Date: 2022
Publisher: UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DE PERNAMBUCO - UFRPE
Citation: LIMA, Henrique Falcão Nunes de. Malunguinho na aula é Reis: perspectivas para uma educação contra colonial. 2022. 217f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Culturas e Identidades. Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife - PE - Brasil, 2022.
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho investiga a figura de Malunguinho e sua pluralidade como ícone histórico, divino e símbolo de uma educação afro-indígena. Malunguinho, ou os Malunguinhos, foram guerreiros quilombolas do Quilombo do Catucá em Pernambuco, lutavam por liberdade do povo negro e indígena e utilizavam de guerrilhas para combater diretamente o Estado e as milícias que atacavam os seus territórios. Encantaram-se no panteão da Jurema Sagrada, mitificando o ser histórico e passando ao patamar divino de Reis, ocupando local de destaque na religiosidade, assumindo também multifaces espirituais, podendo manifestar-se como trunqueiro, caboclo e mestre. Assim, como expressão de resistência, tornou-se modelo para a formação e atuação da Lei Malunguinho, de No 13.298/07, que exige nos espaços educacionais uma Semana de Vivência e Prática da Cultura Afro-indígena Pernambucana, enfatizando a sua importância na formação das/dos estudantes, transmitindo saberes tradicionais, racializados e salientando a luta pela educação contra hegemônica, tomando Malunguinho como persona simbólica desta pedagogia. Logo, faço uma conexão teórica com os debates em torno da crítica ao modelo educacional e a modernidade, colonização, colonialidade e o contra colonial, vinculando a religiosidade da Jurema e suas narrativas orais com epistemologias que contrariam o fazer educacional nos moldes unicamente eurocêntricos, perpetuando os paradigmas dominantes da modernidade.
Abstract: This work investigates the figure of Malunguinho and his plurality as a historical, divine icon and symbol of afro-indigenous education. Malunguinho, or the Malunguinhos, were quilombola warriors from Quilombo of Catucá in Pernambuco, fought for the freedom of the black and indigenous people and used guerrillas to directly fight the state and the militias that attacked their territories. They were deified in the pantheon of the Jurema Sagrada, mitigating the historical and moving to the divine level of Reis, occupying a prominent place in religiosity, also assuming multifaces, being able to manifest themselves as trunqueiro, caboclo and mestre. Thus, as an expression of resistance, it became a model for the formation and execution of the Malunguinho Law, No. 13.298/07, which requires a week of experience and practice of afro and indigenous culture of Pernambuco in educative spaces, emphasizing its importance in the formation of students, transmitting traditional, racialized knowledge and highlighting the struggle for education against hegemony, taking Malunguinho as a symbolic persona of this pedagogy. As soon, i make a theoretical connection with the debates around the criticism of education model and modernity, colonization, coloniality, and the counter-colonial, linking Jurema9s religiosity and her oral narratives with epistemologies that contradict the educational process in a solely eurocentric way, perpetuating the dominant paradigms of modernity.
Keywords: Educação contra colonial
Lei Malunguinho no 13.298/07
Educação e terreiro
Interculturalidade
Reis Malunguinho
Educação afro-indígena
Cultura afro-indígena pernambucana
Malunguinho histórico
Jurema
Etnografia
Pesquisa etnográfica
Mulheres quilombolas
Dissertação - Fundação Joaquim Nabuco
Fundação Joaquim Nabuco - Dissertação
Dissertação - Universidade Federal Rural de Pernambuco
Universidade Federal Rural de Pernambuco - Dissertação
Anti-colonial Education
Malunguinho Law No. 13,298/07
Education and Terreiro
Interculturality
Malunguinho Kings
Afro-Indigenous Education
Afro-Indigenous Culture of Pernambuco
Historic Malunguinho
Jurema
Ethnography
Ethnographic Research
Quilombola Women
Dissertation - Joaquim Nabuco Foundation
Joaquim Nabuco Foundation - Dissertation
Dissertation - Federal Rural University of Pernambuco
Federal Rural University of Pernambuco - Dissertation
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/handle/riufcg/42730
Appears in Collections:3 Região Nordeste do Brasil - Dissertações Educação - Mapa Mulheres Quilombolas nas Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HENRIQUE FALCÃO NUNES DE LIMA - DISSERTAÇÃO NORDESTE UFRPE 3 PPG EDUCAÇÃO 2022.pdfHenrique Falcão Nunes de Lima -Dissertação Nordeste UFPE 3 PPG Educação 20225 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.